Overbrug de generatiekloof en de skills gap
In het huidige bedrijfsleven vormen Millennials en Gen Z het grootste segment van de beroepsbevolking, maar GenX is er ook nog. Dit zorgt vaker wel dan niet voor een generatiekloof op de werkvloer. Er ontstaat onbegrip tussen collega’s uit verschillende generaties, wat een onprettige werksfeer veroorzaakt, maar ook de resultaten negatief kan beïnvloeden. Naast de generatiekloof is er ook nog een wereldwijde skills gap. Uit een recent onderzoek van Amazon en Workplace Intelligence blijkt dat 78% van de Millennials en GenZ de vaardigheden missen die ze nodig hebben om verder te komen in hun carrière. Van de ondervraagden maakt 71% zich zorgen dat ze daarvoor geen passende opleiding hebben. Er is dus een opmerkelijk grote skills gap die meerdere generaties in zijn greep houdt. Gelukkig zijn er stappen die leiders kunnen nemen om ervoor te zorgen dat iedereen over de nodige vaardigheden beschikt om carrière te maken. Happy Millennials vertel je er meer over.
De generatiekloof overbruggen
Als leider moet je actie ondernemen om de generatiekloof tussen teamleden te overbruggen. Begin bij het creëren van een omgeving waarin diversiteit wordt gevierd. Het opbouwen van vertrouwen tussen werknemers van verschillende generaties is een essentiële stap om de generatiekloof te overbruggen.
Moedig je team aan om in gesprek te gaan en van elkaar te leren, ongeacht hun leeftijd. Het is belangrijk om leermogelijkheden te bieden waarbij rekening gehouden wordt met verschillende generaties.
Je kunt ook teamactiviteiten organiseren die passen bij vaardigheden en interesses van verschillende generaties. Zorg bij al deze initiatieven voor effectieve communicatiekanalen waar iedereen ideeën kan uitwisselen.
Vergeet niet om je eigen communicatiestijl te evalueren om te zorgen dat je empathisch en authentiek handelt als manager, wees transparant als het gaat om verantwoordelijkheden, verwachtingen en beloningen. Als leider wordt er van je verwacht dat je altijd het goede voorbeeld in termen van waardering en respect dat draagt bij aan een positieve samenwerkingssfeer binnen de organisatie.
Maak experts van Millennials en GenZ
Als leider die de belangen van het bedrijf behartigt, is het van belang dat je de waarde erkent die Millennials en Gen Z inbrengen. Dat klinkt als een moetje, maar het gaat er naast het inbrengen van frisse perspectieven en technische kennis ook om dat je investeert in het garanderen van een veilige werkomgeving waarin iedereen zich prettig voelt. Dit helpt je bij het overbruggen van de generatiekloof omdat teamleden van alle generaties hier een rol in spelen. In de huidige arbeidsmarkt heb je de kans om van je werknemers experts te maken die ze ambiëren te zijn. Door een actieve benadering van loopbaanontwikkeling met passende opleidingsmogelijkheden zul je niet alleen je huidige personeel ten goede komen, maar ook toptalenten aantrekken die deze zelfde kwaliteiten zoeken in een nieuwe baan. Uiteindelijk helpt dit bij het creëren van een sterkere werkcultuur, wat direct leidt tot een hogere productiviteit op de werkvloer.
3 manieren om te investeren in carrièreontwikkeling
1: Carrièredoelen en doelstellingen communiceren:
De eerste stap om je Millennial en Gen Z werknemers te helpen hun carrière doelen te bereiken is ervoor te zorgen dat iedereen op één lijn zit als het gaat om verwachtingen en doelstellingen. Dit betekent regelmatige bijeenkomsten met elke werknemer om hun doelen te bespreken, wat voor hen belangrijk is in termen van werkplezier, en hoe ze die doelen kunnen bereiken. Het geeft je ook de gelegenheid om eventuele zorgen of vragen over hun huidige functie of toekomstige mogelijkheden te bespreken.
2. Voortdurende opleidingsmogelijkheden bieden:
Als je eenmaal hebt vastgesteld wat de carrièredoelen van elke werknemer zijn, is het belangrijk om hen te voorzien van doorlopende opleidingsmogelijkheden die hen kunnen helpen de nodige vaardigheden te ontwikkelen om carrière te maken. Of het nu gaat om formele cursussen of informele individuele mentorprogramma’s, door je werknemers toegang te geven tot scholing kun je ervoor zorgen dat ze de trends in de sector voorblijven en concurrerend blijven in hun vakgebied.
3. Flexibele roosters maken:
Een flexibel rooster kan Millennial en Gen Z medewerkers helpen zich meer verbonden te voelen met hun werk-privé balans. Het biedt ze ook de flexibiliteit die nodig is voor persoonlijke ontwikkelingsmogelijkheden tijdens en buiten het werk. Denk na over het aanbieden van mogelijkheden om hybride of op afstand te werken. Je kunt ook deeltijdfuncties voorstellen om werknemers de mogelijkheid te geven om aanvullende opleidingen te volgen buiten werktijd, terwijl ze blijven profiteren van een vast salaris en bedrijfsvoordelen.
Wil je weten hoe je Millennials en GenZ de juiste ontwikkelingsprogramma’s kunt bieden? Ontdek het aanbod van Happy Millennials op het platform
Of bezoek hun website hier