Zo houd je jouw emoties onder controle tijdens een lastig gesprek

Bureau Zuidema
June 4, 2024
12

Emoties zijn vaak een onderwerp waar we niet zo gauw over praten op de werkvloer. Toch hebben we allemaal wel eens te maken met emoties die hoog oplopen, bij jezelf of bij een collega. Hoe zorg je dat je emoties niet de overhand nemen tijdens een lastig gesprek? Of wil je juist weten wat je het beste kunt doen als je ziet dat een collega hoog in zijn of haar emotie zit? We geven je tips hoe je het beste kunt omgaan met emoties op het werk.

Je emoties onderdrukken: kan dat wel?

Iedereen is een werkplek gegund waarin men zich veilig voelt om emoties te tonen. Emoties kunnen variëren van vrolijk en enthousiast, tot angstig en verdrietig. Op jonge leeftijd leren we vaak om negatieve emoties niet te tonen: ‘Het is niet stoer als je huilt’ of ‘Het heeft geen zin om verdrietig zijn’. Het is dan ook niet gek dat in de doorsnee werkcultuur weinig ruimte is voor emoties op de werkvloer.

Toch zijn we allemaal mensen. En of onze emoties nu positief of negatief zijn, ze zijn er nu eenmaal. Je emoties compleet onderdrukken zal daarom nooit helemaal lukken, dat zou ongezond zijn!

Je eigen emoties onder controle houden

Hoewel het in sommige situaties juist waardevol kan zijn om je emoties te tonen (het kan bijvoorbeeld een diepgaand en goed gesprek opleveren), zijn er ook omstandigheden waarin je liever niet je emoties laat zien. Hoe je het beste kunt omgaan met emoties in gesprekken, bekijken we in deze blog vanaf twee kanten.

Over het algemeen weten we voor onszelf redelijk goed te duiden in welke situaties we boos of verdrietig worden. Maar waarom raken we nu eigenlijk geëmotioneerd op dat moment? Dit heeft alles te maken met onze waarden en behoeften.

Wanneer een belangrijke waarde wordt geraakt in een gesprek, voel je vaak al een golf van boosheid of verdriet opkomen. Is het belangrijk voor jou dat iemand zijn afspraken altijd nakomt, dan kun je al boos worden wanneer iemand te laat komt. En is gelijkheid een belangrijke waarde voor jou, dan zul je je snel gefrustreerd voelen wanneer je je niet mag uitspreken tijdens een vergadering.

Het is ook de reden waarom we functioneringsgesprekken soms ingewikkeld vinden, vooral als we het gevoel hebben niet gewaardeerd te worden op waarden die voor onszelf belangrijk zijn.

Zit je toch hoog in een ongewenste emotie tijdens een lastig gesprek, dan zijn er twee mogelijkheden om rustig te blijven:

  1. Benoem wat je voelt, door bijvoorbeeld te zeggen: ‘Ik merk dat ik hier [verdrietig] van word en ik kan nog even niet goed duiden waardoor het komt’. Je hoeft niet direct te zoeken of te vragen naar een oplossing, maar door dit aan te geven kan je je al een stuk rustiger voelen.
  2. Ben je overweldigd en merk je dat het je even te veel wordt, geef dan aan dat je een break wilt om alles te laten bezinken. Door even afstand te nemen stap je uit de situatie en kun je eerst aandacht geven aan je emotie. Geef aan dat je erop terugkomt, of dat nu 5 minuten later is, of over een week.

Wil je je voorbereiden op een moeilijk gesprek? Denk dan niet alleen na over het inhoudelijke gesprek, maar ook over de gevoelens en emoties die het gesprek teweeg kunnen brengen. Weet je dat er zaken op de agenda staan waar je nu al nerveus over bent? Dan kun je aan het begin van het gesprek aangeven dat je het een spannend gesprek vindt, waardoor je jezelf en de ander ruimte biedt voor eventuele emoties.

Omgaan met de emoties van anderen

Wanneer je ziet dat de emoties hoog oplopen bij een collega, vraag je je misschien af of je de ander kunt helpen. En zo ja, wat is dan de beste aanpak?

Het beste is om ervoor te zorgen dat er ruimte is om op die emoties in te gaan. Worden de emoties genegeerd in een gesprek, dan kan dat de relatie verslechteren en bovendien zal geen enkele boodschap uit het verdere gesprek aankomen.

Luister actief en ga het gesprek aan met de ander op basis van het gedrag dat je ziet. Vraag bijvoorbeeld: ‘Klopt het dat je terneergeslagen bent?’ wanneer je ziet dat de ander verdrietig is. Het belangrijkste hierbij is dat de collega zich gezien en gehoord voelt en dat er ruimte is om te vragen hoe het gaat.

Daarna kun je inzoomen op datgene wat hij of zij aangeeft. Vraag bijvoorbeeld door op de zorgen of behoeftes die worden aangegeven. En wil diegene het er niet over hebben? Dan kun je een dag later vragen hoe het gaat. Ontdek wat de behoefte is van de ander en laat de oplossing voor dat moment vanuit je collega komen.

Omgaan met conflicten

Een goed gevoel over je werk en je functioneren heb je natuurlijk het liefst het hele jaar door, en niet alleen twee keer per jaar tijdens dat functioneringsgesprek. Het RET-model kan je meer inzicht geven en helpen om onderscheid te maken tussen je gedachten en de gebeurtenis.

Wil je aan de slag met het oefenen van slechtnieuwsgesprekken en het adresseren van emoties? Neem een kijkje op het platform bij 'Coaches'.